God Jul!


Vi önskar alla en fortsatt God Jul med mycket kärlek och mys!! m.m.

Slänger in en bild på "lilla familjen" med <3 synd bara att man såg så himla glad ut :P

Älskade lilla go-vovve då <3


Ca. 1 månad kvar

Ja, nu är man där, v.36, ca. en månad kvar då!! Det börjar kännas i kroppen, har bland annat börjat känna av foglossningar och har dessutom fått tillbaka halsbrännan. Men det är lindrigt ändå, än så länge, och innan jag visste hur foglossningar kändes kunde jag inte förstå, men gud vad glad jag är nu att jag inte har haft det länge, tycker synd om dem som har det från tidigt i graviditeten!!

Tror att jag har glömt att säga det, men vi har ju börjat föräldragruppen också, har hunnit med tre träffar nu. Det är lite roligt att träffa andra som ska ha, även fast det kanske inte är sådana man kommer att umgås med. Man får reda ut lite funderingar och inse att det börjar bli dags att tänka på dagen D liksom, hur vill vi ha våran förlossning? Jag har inte börjat knåpa med något förlossningsbrev än, det känns så svårt, men däremot så har vi börjat att kika på packningen av BB-väskan. Det känns kanske lite tidigt, men man vet ju aldrig, man ska nog inte vara för nonchalant heller och så bombsäkert tro att man kommer att gå över tiden. Dessutom är det mest för att slippa tänka på att packa väskan runt all annan stress med jul, nyår och diverse som vi packar den nu. En sak jag då insåg är att vi bara har några få bodys i strl 50 sedan är det mest 62, och inga byxor finns det i 50 heller. Herregud, jag som trodde att jag hade det hellugnt med kläder, men nu har jag fått börja kolla mig omkring efter det. Annars har vi det hyffsat klart med förberedelserna tror jag :) eller jag är säker på det, fast man kan ju alltid komma på något :P nojja!!



Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg (eller mer:D). Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Pröva att stå på alla fyra för att avlasta ryggen. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska.

Tiden springer!!

Herregud, vad tiden bara springer iväg för en. Jag hinner ju inte med mig!! Inte håller jag koll riktigt på hur jag ligger till i tiden med graviditeten (blir chockad varenda gång) och än mindre hinner jag blogga något (sitter knappt vid datorn heller).

Jag kan nämna lite snabbt om förra helgen bara, som även den gick fort. På lördagen var vi hemma och tog det lungt på morgonen, myste. Senare åkte Rikard ut till Skog och hämtade kött från slaktningen, medan jag stannade hemma och försökte ta tag i städningen och fixandet, så att det i alla fall blev lite fint så där inför en helg med vänner och mys. Lilla familjen Moberg/Nordlinder kom och hälsade på, med sig hade de kinamat, så vi började med att avnjuta den. Sedan makade vi oss in till vardagsrummet och så såg vi "Love and other drugs", helt okej film. Och sötnosen Alina var så snäll och fin hela kvällen, men så stoor hon blivit. Alltså det är ju lite läskigt vad fort tiden går, att hon redan är två månader innebär ju också att jag är två månader långre gången och att våran bebis också kommer snart. Oh, skräckblandad förtjusning!! :D

Sen har vi nog haft det ganska lugnt egentligen, men inte utan att tiden rinner förbi ändå inte :P Jag tror att det är något som jag har hakat upp mig väldans mycket på nu, hur fort tiden går, alltså fattar ni vad fort den går!!? :D hahah.

Jo, i onsdags var jag och hjälpte Malin att fixa lite i lägenheten också. Bar bort en massa rat, till förrådet fyra trappor ner, och sen fyra trappor upp.. och så ner igen.. ja, det vart en massa spring i trappor, inte utan att det kändes sedan (fogar för min del och sammandragningar för Malins del.. ajaj!!). Och när man har varit så duktiga (tjuriga :D) är det ju inte mer än rätt att man blev bjuden på lite pizza :) Tack Peppe!!