Lokal kontrasthöjning

Lördag 29/8

Nu har jag hittat ett litet trick i PS, lokal kontrasthöjning kallas det, och shiiiet vilken skillnad det blir på bilderna :D jag vart så förvånad över att bilderna faktiskt nästan ser ut som dom är tagna med en systemkamera. Fast det är ju fortfarande så att grunden är den att man har en hyffsat bra bild att jobba med, den kan till exempel inte vara för grynig eller suddig för det går helt enkelt inte fixa i PS. Och grejen är ju den att med vissa bilder vill man ju inte att det ska se ut som att de har fixats till i PS heller, har man en liten bild som ändå inte ska visas i stort format kan man ju göra lite mer utan att det syns att man har gjort något med den.

För en gångs skull har jag inte gjort en svart vinjett runt bilden, jag är helt såld på att göra vinjetter. Men det kan vara så snyggt med en typ utsuddad ram eller bara sänka intensiteten lite i kanten (knappt märkbart) så att det framhäver mitten av bilden lite mer, även höja intensiteten lite i mitten kan vara snyggt.


Här är utgångsbilden


Och här har vi efter. Vad har jag gjort?
Beskurit bilden, ändrat lite i Skugga/Högdager, ändrat i Nivåer,
Och sen den här lokala kontrasthöjningen som man
gör via Filter/Skärpa/Oskarp mask.
Slutligen så gjorde jag även en vit vinjett :P
fast jag antar att jag även har gjort lite mer små pill med bilden,
men det här var det mesta lite större grejerna som
höjer kvaliteten på bilden enormt mycket.

Vill du själv lära dig mer om lokal kontrasthöjning?
Spana in det här klippet från Moderskeppet :)



“Take the first step in faith. You don't have to see the whole staircase,
just take the first step.”


Marley and Me

Fredag 28/8

Oooja, jag grät!! Hade det inte varit för att brorsan och Maria satt här hade jag nog gråtit ännu mer, men det var nog tillräckligt ändå. Fy vad ledsam den var på slutet, man liksom tänker på att det där kommer hända mig en dag också. Våra älskade hundar dör ju tyvärr ifrån oss, och ingen kommer någonsin vara den andra lik, dom har alla en speciell plats i ens hjärta. När han slutligen fick somna in hos veterinären så grät jag nog mest, kunde inte annat än tänka på det hemska minnet när vi var och tog bort Texas, lillgubben så man saknar han, minns han och glädjs av dom fina minnena vi har med honom <3. Och nu har jag ju Önska och Lillan som livar upp min vardag, man tänker faktiskt på det ibland, att gud vad tråkigt jag skulle ha utan mina eländiga hundar :P heheh. Ett exempel här på en gång, när filmen precis var slut och jag satt och torkade mina tårar, så hörde vi en suck och ett litet läte från Lillan som låg uppe på ryggstödet på soffan, hon vände sig på rygg så man bara såg fyra ben sticka upp och så sjönk dom :D vi höll på att dö av skratt. Och då kände jag bara att ja, hundarna är mitt liv, min lycka.

 

Såhär mycket försvann hon mellan ryggkudden och stödet

Älskade vovvar


"Hon är din vän, din kamrat, din försvarare, din hund.
Du är hennes liv, hennes kärlek, hennes ledare.
Hon kommer att vara dig trogen till sista andetaget.
Du är skyldig henne att vara värdig en sådan tillgivenhet."


Örnsköldsvik - Filmmaraton

Torsdag 27/8

Idag har jag fått träffa mina tjejer :) gud, så länge sen det var att vi träffades så här allihopa (nästan allihop, Maja fattades). Jag mötte upp Madde på stan i Övik vid ett på dagen ungefär och så gick vi och köpte en blomma till Stina, för hon har ju trots allt fyllt år, fast det var ju ett ganska bra tag sen nu men ändå :P. Sen åkte vi hem till Stina, satt och snacka massa skit ett tag, sen gjorde vi oss iordning lite grann och så åkte vi in till stan igen. Vi åt finpizza på Il Padrino, ska jag våga berätta vad pizzan kostade :S njaae, eller hm, 110 kanske? Men den var verkligen jäätte jätte god, och dessutom är det en väldigt fin och mysig restaurang. Jaja, vi är väl knäpp :P so what!?

Efter det så gick vi och hyrde film på Hemmakväll, det vart 5 halvgamla men bra filmer för 100:- . När vi kom hem så bytte vi om till myskläder och kröp ner i soffan och började kolla på "Step up", sen kollade vi på tvåan och när den var slut var klockan närmare tolv tror jag, och Stina skulle ju upp och jobba dagen efter så då sa hon god natt.

Madde och jag tänkte att vi kunde ju i alla fall kolla på "P.S. I love you" innan vi går och lägger oss också :) Oh my, vad het och vilken man han är Jeffrey Dean Morgan, i alla fall i den filmen ;). Vi tog även några glas vin som vi ju hade köpt idag, som vi glömde tidigare :P men bättre sent än aldrig säg, hahah. När den filmen också var slut, så tänkte vi nog verkligen gå och lägga oss, men sen blev det att vi även såg "The perfect man" som bland annat Hillary Duff och "Mr Big" spelar i. Och den var också bra, asså jag har ju sett alla förut men det är ändå kul att se igen. Men efter den filmen gick vi faktiskt och la oss, då var väl klockan två, det var ju inte så farligt sent ändå.


Det var i alla fall väldigt kul att bara ta det lungt såhär också, annars brukar det ju vara lite mer röj när vi träffas. Men nu var det ju en torsdag dessutom. Fast nästa gång blir det väl inte lika lungt :P. Kanske ska upp till Stina själv här om någon vecka på någon fest plus att vi pratade om att kunna slå följe ner till Sthlm, Stina skulle träffa Antonia tror jag, och jag ska träffa Sarah och Nina. Och då tänkte vi att vi kunde passa på att träffas vi tre där nere också då, och gå ut och festa o ha kul :D


"The biggest adventure you can take is to live the life of your dreams."


Fan också!!

Tisdag 25/8

Helvetes jävla skit!!! Ja, sånna fina ord har jag faktiskt rätt att säga. Usch, jag blir så förbannad, men samtidigt väldigt ledsen. Hundarna rök ihop idag igen, och jag kan inte direkt komma på någon anledning. De gick och nosade runt på mattan i vardagsrummet och jag satt där vid datorn och så bara flyger de ihop, så det enda det kan ha varit var om de hittade någon smula i mattan men det verkar ju otroligt löjligt att de skulle börja bråka om det. Jag försökte skrika åt dom att sluta men det funkar ju inte, vilket det nästan aldrig brukar göra om hundar bråkar rejält. Men det är ju läskigt att försöka få tag på dom och sedan dra isär dom när någon i regel har ett grep i läppen eller något annat på den andra hunden. Jag fick tag på Önska men då hoppar ju självklart Lillan efter och biter tag i Önska så då släppte jag istället och försökte få ett nytt tag fast i båda hundarna, och då råkade jag bli biten (fast det märkte jag inte då) men jag fick isär dom. Men båda morrade, skrek och sprattlade ju fortfaranade, jag försökte få in Lillan på toan eftersom jag inte hade sett några skador på henne, och då var jag på väg att tappa dom och lyckades kliva snett i paniken, så då stukade jag foten också!!

Lillan hade som sagt inga skador, kanske något litet rivmärke, men Önska fick en halvdjup reva över nosryggen och ett hål i samma ben som förra gången fast längre upp, och det bettet måste ha tagit illa för hon haltar ganska rejält och vill inte ens ligga riktigt platt utan hon lägger sig på sidan så att det skadade benet ligger uppåt. Så nu går Önska och jag runt och linkar som värsta kärringarna :P man får väl försöka skämta lite om det, så det inte känns alltför eländigt, fast det egentligen gör det :'( . Jag vill ju inte behöva göra mig av med Lillan, jag har ju hunnit fästa mig vid hon. Men jag vill ju inte ha det såhär heller, det var liksom inte så jag tänkte att det skulle bli när jag tog över hon, och det har ju funkat så himla fint mellan dom nu i en månad ungefär. Jag varken vill eller har möjlighet att hålla på och passa på dom hela tiden, och behöva vara orolig eller tycka att allt är jobbigt.

Men det orkar jag inte tänka på nu, vi får se hur det går ett tag framöver nu. Det jävliga är ju att det har blivit skador, så nu ska i alla fall Önska få vila från Lillan. just nu får vi ju hålla dom isär då, Lillan är hos mig och Önska hos mamma och pappa, och är de på samma ställe får en av dom sitta i bur.
 

"Try and fail, but don't fail to try."


Slagsmål

Söndag 23/8

Stress, stress, stress. Varför måste jag alltid bli så lätt stressad? Bara för att vi skulle ha middag idag. Men allt gick ju bra, och trevligt var det :)

Men sen hände något mindre trevligt, vi skulle precis gå ner och hämta hundarna i hundgården, fast mamma hade precis hämtat dom så i alla fall släppte vi dom på gården så de skulle få leka lite alla tre. Lillan brukar alltid vara lite retsam och hålla på o nagga på Önska när man precis tagit ut dom fast det brukar inte vara någon fara med det, men den här gången blev Önska till slut less på henne för hon ville ju leka med sin boll utan att bli störd, så då sa hon ifrån och då rök dom ihop. Vi skrek på dom och jag försökte kasta en grej på dom men inte släppte dom varandra, sen fick jag tag i nackskinnen på båda och lyfte upp dom och försökte få isär dom, men Önska hade ett fast tag i Lillans läpp, och när Önska väl släppte högg Lillan tag i Önskas tass och slet till i den. Så Önska fick två ganska stora hål i tassen och Lillan ett hål i läppen (inte helt igenom). Fast det verkar ha gått bra ändå. Men det är läskigt, jag hatar när hundar ryker ihop, jag blir så ledsen och skakis efteråt.

Första gången jag inte lyckas bli biten också mitt upp i allt tumult tror jag, fast pappa blev biten istället. Det är nästan alltid någon som hamnar emellan, i alla fall alla gånger jag har varit med om hundslagsmål.


Måndag 24/8

Nu har jag precis kommit hem ifrån veterinären, och hon sa i alla fall att det såg bra ut. Fast eftersom att det är typ rötmånad nu så fick de gå på en veckas antibiotika kur ändå, så att man inte riskerar några infektioner, speciellt med Önskas tass vill man ju inte att det ska bli något för det skulle ju kunna bli riktigt jobbigt. Men Lillans sår var ju det som var djupast och mest slitet i, fast det går bra det med.
 


Så härlig låt... Tim McGraw - My little girl


"You're beautiful baby from the outside in.
Chase your dreams but always know the road
that'll lead you home again.
Go on, take on this whole world.
But to me you know you'll always be, my little girl."

Baka liten kaka

Lördag 23/8

Jag tror bannemej att det har regnat hela dagen idag, i alla fall varenda gång jag har kollat ut genom fönstret eller tänkt gå ut med hundarna, usch säger jag bara. Hoppas bara att det blir bättre väder imorrn nu som de har sagt, eftersom att vi ska grilla. Idag har jag i alla fall bakat, en Halloncheesecake tills imorrn :). Heh, jag fick gå till grannen och låna maizena mjöl, hade glömt att köpa det plus att jag trodde att vi kanske hade det hemma.

 

Sen har jag haft en mysmiddag med mig själv :P fast jag har ju hundarna som håller mig sällskap, fan vad tråkigt det skulle vara annars =/  I alla fall så var jag och hyrde en film också, måste ju passa på när man kan välja vad som helst utan att någon ska lägga sig i om vad man ska se för något. En shopaholics bekännelser blev det (tänk att jag inte sett den än), den var helt okej. Jag satt och skrattade lite för mig själv ibland, hahah det är så patetiskt när man gör det egentligen, man vill ju få lite medhåll om att det faktiskt var roligt det man skrattade åt också men kollar man på hundarna så tittar de bara på en som om man vore ett pucko :P

Men det jag tänkte på i filmen är att det är lite sjukt vad folk kan dra på sig skulder, vad som helst men inte det, så känner jag. Asså jag skulle aldrig i mitt liv ta något på kreditkort, det är ju rent farligt, man har ingen koll alls på vad man gör av med och det är ju så lätt att bara "råka" dra kortet några gånger för mycket. Sen sitter man där i klistret, hur ska man någonsin kunna betala tillbaka när man varje månad använder kreditkortet för att man gjort av med pengarna på kontot? Fast det känns som att kredit inte är lika vanligt här i Sverige som det är i USA. Dessutom där var det ju så att man kan dra på sig skulder utan att veta om det, här är det ju en spärr på våra kontokort så att man inte kan betala om man inte har tillräckligt med pengar på kortet, man kan inte få minus. Men där varnade den inte ens när det inte fanns pengar på kortet, då fick man minus och dessutom en straffsumma typ för att man blev tvungen att "låna" pengar av banken, inte för att jag råkade ut för det men knäppt är det ju.

However, nu ska jag i alla fall gå och sova. Sov så sött :)
 
 

"Limitations live only in our minds. But if we use our imaginations,
our possibilities become limitless."


Pappa upp i dagen

Hihi, jag måste bara lägga upp det här. Jag såg att jag lyckats knäpp ett kort på Lillan i ungefär samma pose som jag en gång har knäppt en bild på Chess.
Och är hon inte pappa upp i dagen? :)
Även att hon gör så mycket småsaker som gör att man tänker på Chessen, det är faktiskt väldigt kul att se.

 

"My dad always used to tell me that if someone challenge me to an after-school fight, tell them you won't wait - you can kick their ass right now."


Filmtajm :)

Fredag 21/8

Idag har jag faktiskt börjat städa till i min garderob också, för det såg ju förjävligt ut med en väska och påsar med kläder stående i botten på garderoben. Och så har jag och brorsan lyft in min andra garderob som jag har betsat, den var i obehandlad furu innan nu är den i typ körsbärsfärg som sängramen :) det fattas bara några hyllor i den som jag ska fixa.

  

Sen så skjutsade jag in brorsan till hans flickvän, eftersom jag ändå skulle in och handla grejer till middagen på söndag. Så nu är det klart också, fast de hade inte allt jag skulle ha på Ica och jag hade inte lust att åka in på stan igen, så då åkte jag in på konsum i Klockestrand och som tur var så hade de det jag skulle ha där.

När jag kom hem så blev vovvarna så glada, och så titta dom på en med en blick som sa att "matte, vi behöver verkligen gå ut", ja det var väl klart att de måste få komma ut, bara att det så lägligt började ösa ner regn, så då var det bara på med regnjackan och gummistövlarna (nja, dom skippade jag faktiskt, men det hade varit bra). Så nu ska vi krypa ner i soffan under mysfilten och kolla på någon film eller nått, usch vilket ruggväder!!
 
 

"I'm not gonna say anything inspirational, I'm just gonna f***ing swear a lot."


PSCS2

Jag tycker den versionen funkar bra, i alla fall för mig. Jag tycker inte att CS3 är direkt bättre, snarare tvärtom. Fast det beror väl på hur man har lärt sig att använda programmet.



"Life is a gift. Never take it for granted."


Halloooon

Onsdag 19/8

Tidigare idag så har jag i alla fall totalstädat i huset, försök att hitta en smutsig fläck bara:P tur att jag uppdaterar nu så att ni får veta vad jag gör för massa intressanta saker, eller hur? :D . Nja, men sen gick jag på en prommis med hundarna, jätte mysigt. Vi plockade och åt hallon, mest Önska, och hon plockar dom ju själv :D så himla sööt är hon. Lillan försökte lite försiktigt plocka någon själv hon med, men hon tyckte bättre om när jag plockade dom och gav till hon.



"You can turn off the sun, but I'm still gonna shine."


Nytt och fräscht

Onsdag 19/8

Nu har jag varit riktigt dålig på att skriva igen!! =/ men jag har hållit på att fixa med designer till min blogg, eftersom att jag inte vart så nöjd med den förra, till slut lyckades jag bestämma mig hur den skulle se ut efter mycket om och men. Så nu ligger den här designen uppe, vad tycks? :) jag är i alla fall jävligt nöjd.

Fan jag skulle aldrig klara av att ens hålla på att fixa med designerna om det inte var för Designa Din Blogg, den sidan rekommenderas varmt för den som vill kunna fixa med sin blogg litegrann själv.

I alla fall så ska jag väl förhoppningsvis uppdatera lite bättre nu :P det brukar i alla fall vara så lite grann, att ju mer nöjd man är med bloggdesignen ju mer vill man skriva.


"For every dark night, there's a brighter day"


Kärt återseende

Onsdag 5/8

Idag fick jag träffa Hege och Carro + lilla Tilja :) synd bara att jag jobbade så det kanske blev lite sent. Åkte i alla fall lite tidigare från jobbet och skyndade hem och bytte om innan jag åkte in till stan. Vi tog en fika på det nya fiket i Kramfors, och Tilja fick sin middag fast hon blev nog lite sugen på vårat fika. Hon är så duktig lilla söttösen, och hon har blivit så stooor, shit vad fort det går.

 


Ja, och jag ska ju försöka ta mig tid att åka och hälsa på dom någonting nu också. Hege har ju flyttat till Umeå och Carro till Östersund, fast henne har jag ju varit och hälsat på en gång men nu har de ju flyttat igen. Hm, hur ska man hinna med allt man vill göra egentligen?! Sprida ut det över några år framåt eller?