Lokal kontrasthöjning

Lördag 29/8

Nu har jag hittat ett litet trick i PS, lokal kontrasthöjning kallas det, och shiiiet vilken skillnad det blir på bilderna :D jag vart så förvånad över att bilderna faktiskt nästan ser ut som dom är tagna med en systemkamera. Fast det är ju fortfarande så att grunden är den att man har en hyffsat bra bild att jobba med, den kan till exempel inte vara för grynig eller suddig för det går helt enkelt inte fixa i PS. Och grejen är ju den att med vissa bilder vill man ju inte att det ska se ut som att de har fixats till i PS heller, har man en liten bild som ändå inte ska visas i stort format kan man ju göra lite mer utan att det syns att man har gjort något med den.

För en gångs skull har jag inte gjort en svart vinjett runt bilden, jag är helt såld på att göra vinjetter. Men det kan vara så snyggt med en typ utsuddad ram eller bara sänka intensiteten lite i kanten (knappt märkbart) så att det framhäver mitten av bilden lite mer, även höja intensiteten lite i mitten kan vara snyggt.


Här är utgångsbilden


Och här har vi efter. Vad har jag gjort?
Beskurit bilden, ändrat lite i Skugga/Högdager, ändrat i Nivåer,
Och sen den här lokala kontrasthöjningen som man
gör via Filter/Skärpa/Oskarp mask.
Slutligen så gjorde jag även en vit vinjett :P
fast jag antar att jag även har gjort lite mer små pill med bilden,
men det här var det mesta lite större grejerna som
höjer kvaliteten på bilden enormt mycket.

Vill du själv lära dig mer om lokal kontrasthöjning?
Spana in det här klippet från Moderskeppet :)



“Take the first step in faith. You don't have to see the whole staircase,
just take the first step.”


Postat av: jessica

Jo man tkr ju att det ska vara "lag" på det :p

det fula va ju att när jag va dit o kollade på den så sa han det att "vi är inte ritkigt nöjd med städningen" Men inte fan gjordes det nått åt det :o



Okej (: bra de iaf (:

2009-09-03 11:38:28
URL: http://jessciawikberg.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej gumman hur går det med min blogg?;) föresten snygg du har:)

2009-09-08 15:59:56
URL: http://unikalillajag.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: