40 cm! Det du mamma!

Hahah, om ni läser bloggen nu så kan ni också se att detta är vad som står nu på If's widget här i sidan om min graviditet den här veckan. Jag känner lite att jag inte riktigt hänger med i svängarna, håller typ inte ens reda på vilken vecka jag är i, tydligen 31!! Då blir det v.32 till helgen alltså, vilket innebär att det då är ca. 8 veckor kvar. Shiiit!! :D

Som sagt så har vi då ju snart gått 31 fulla graviditetsveckor. Här är utvecklingen för v.31:


Bebisen är nu drygt 40 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,5 kg nu.

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset.


Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

Pedagogik

Igår började det nya delmomentet i kursen. Det skulle ha varit en hel dag med olika föreläsningar, men en föreläsning på förmiddagen slutade tidigare på grund av problem med tekniken så vi fick lång lunch, sedan blev en föreläsning på eftermiddagen inställd på grund av sjukdom så då fick vi sluta strax efter tre. Men det var tillräckligt ändå. Gissar att det var någon annan som också tyckte att det var lite tråkigt att bara vara stilla och lyssna på föreläsningar hela dagen, för jag har typ fått alla revbenen på högersidan söndersparkade, yeeej!! Dessutom så får jag så jävla ont i ryggen av att bara sitta sådär rakt upp och ner i världens oskönaste bänkar, kunde knappt sova på kvällen sedan för att det bara gjorde ont i ryggen hur jag än vände och vred på mig. Så idag blev det plugg hemma bara för min del, skulle annars ha haft föreläsningar från 8:15 till 17:00 om vetenskapsteorier och forskningsmetodik, sounds like fun.. right?! :D

Sedan igårkväll vart vi bjuden på tacos och film hos Alex och Emma :) jättetrevligt!! Synd bara att lillstumpan inte var på så bra humör, stackarn. Tänkte att jag kunde ta lite kort på henne, men det får bli en annan gång. Vi funderar även på att ordna en playdate åt Charlie och Lillan ev. nästa gång, blir kul att se vad dom tycker om varandra, dom skulle säkert kunna leka jättebra tillsammans om inte Lillan turns into a bitch!!

What about the english?!! Don't really know, I guess some things sounds a little funnier in english!! Don't you agree?