Hjärtats hjärta

Det har inte blivit något skrivande på ett tag, har haft ganska fullt upp med praktiken som började förra veckan. Sen så har det inte direkt hänt något speciellt heller. Jo, i lördags var vi på födelsedagsfest hos Carro, väldigt mycket folk där men inte så många man kände. Av oss fick hon en reflexskärm (eller ska få), man kan välja mellan fem olika färger på skärmen, jag har köpt en likadan till mig själv så det ska bli spännande att experimentera lite med den när den kommit (levereras från Japan). Efter festen, när resterande skulle gå ut på Gladan, så åkte vi och hälsade på hos Emma och Alex. Grabbarna tog några matcher i NHL medans Emma och jag surrade en massa om graviditet mm. Det var tänkt att de skulle få sin bebis då den dagen, men det verkar som att bebis trivs ganska bra i Emmas mage så den får väl stanna där ett tag till antar jag :) vi hoppas däremot att den lilla tar mod till sig snart och kikar ut, och att allt går bra!!


Idag har älsklingen och jag varit hos BM och lyssnat på bebisens lilla hjärta, som slog så fort, så fort, ca. 140 slag i minuten, som det ska vara. Bebisen sparkade även en massa på micken, h*n tyckte inte riktigt om att BM hade klämt så på magen. Det togs även en del prover, som också var bra.

Och magen den växer fort nu känns det som, symfus-fundusmåttet (blygdben - överkant av livmoder) var idag 23 cm. Det är typ 3 cm ovanför naveln, och enligt babycenter så är livmodern då ungefär lika stor som en fotboll!! Heheh, så det blir lite spännande att se hur det måttet är nästa gång om ca. en månad. Jag har ju dessutom gått upp mer än jag ville fram tills nu, hur fet kommer inte jag vara då då när det har gått tre-fyra månader och det börjar bli dags!! För bebisen bör väl åtminstone gå upp 3 kg och viktuppgången lär ju inte sluta där för min del, tyvärr. Men jag ska fortsätta träna så länge det bara går, jag känner ju inte av några krämpor än eller så, och så måste jag försöka tänka på vad jag äter, dock tycker jag inte att jag äter sådär jätteonyttigt, men det känns ändå som att det viktigaste är att bebisen får det den ska och mår bra därför vill jag inte tänka för mycket på maten.









Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Från hjässa till häl mäter bebisen ungefär 30 centimeter. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna (alveolerna) inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft.


Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 3 fulla dagar (v24+3).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 13 jan 2012
Du har 108 dagar kvar till beräknad förlossning.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: