V.23


Tiden går så fort, helt otroligt! Tyckte att jag nyss gjorde ett grav.test och fick bekräftat att jag är gravid, och nu har det gått 17 veckor sedan dess. Allt som händer just nu är så häftigt. Det var otroligt häftigt att se bebisen på ultraljudet, och att jag inte riktigt kände att den sprattlade så mycket.

Nu har jag kunnat känna bebisen i 4 veckor, men det har inte Rikard. Han har känt lite rörelser, det händer ofta att jag säger att han ska känna på magen (jag vill ju så gärna att han ska få känna han med) och när den sparkar kan jag säga "Kände du sparken nu?" eller "Va!? Kände du inte det där, men den sparkade ju tydligt". Och det är väl ännu jobbigare för han då, men igår fick han sig en rejäl spark och ansiktet hans lyste upp i världens leende :) underbart!!

En annan sak som kanske har synts ett tag, men som jag inte har tänkt på är att man kan se sparkarna utanpå magen nu :) men det är ju så lätt att man sätter handen på magen när man känner bebisen sparka. Jag har lyckats filma någon snutt när den sparkar, men den är ju expert på att sluta röra på sig när man både ska känna och filma :P








Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig och genomskinlig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln, som är viktig för produktionen av hormoner, utvecklas i stadig takt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen. Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka.


Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 1 full dag (v22+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 13 jan 2012
Du har 124 dagar kvar till beräknad förlossning.

Postat av: Sandra

Ja de där känner jag igen, visst är det helt sjukt vad tiden bara flyger förbi? Nästan skrämmande! Hoppas tiden inte går lika fort när bebisen kikat ut bara :D

Men wow, har ni kunnat se rörelser utanpå magen? ;O gud så häftigt..Det längtar jag till. kanske bäst man blir lite uppmärksam så man får sig en glimt själv också. vet du vart du har din moderkaka, alltså i framvägg eller bakvägg..etcetc?

2011-09-20 16:30:29
URL: http://aggerydsandra.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: